tisdag 1 april 2008

Bock

Jag är inte den förste att påpeka det, långt därifrån. Men om en svensk minister hade skickat SMS med sexuella anspelningar till en strippa, hade han rykt från sin post fortare än kvickt. Vi svenskar har gjort oss av med ministrar på bra mycket lösare grunder.

Kanske var det emellertid mitt svenska ursprung som gjorde att jag genast när jag hörde nyheten om Ilkka Kanervas beteende ansåg att han borde få sparken. Jag tyckte - och tycker - att det tyder på sällsynt dåligt omdöme, allra helst av en utrikesminister.

Men nu har jag ju inte bott i Sverige på ett tag. Och kanske var det min groende finskhet som gjorde att jag efter några dagar började fundera på om jag inte var fel ute. Kanske var min första reaktion moralistisk? Kanske vore det mer sansat att låta honom sitta kvar, och sedan låta folket rösta bort honom. Eller kvar honom, om det nu är en sådan utrikesminister folket vill ha.

Rätt eller fel kändes det i alla fall vuxet att resonera kring saken och att försöka se det hela från olika håll. Att försöka acceptera beslutet att låta Kanerva sitta. För så verkade det bli.

Därför var morgonens nyhet om utrikesministerns avgång både en smula förvånande och lika delar förvirrande. Nu vet jag inte vad jag ska tycka. Vad ska jag tycka?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror du har rätt, i sverige hade han rykt fort. Sex-sms är känsligt här.

Peter sa...

Ja. Dessa frigida svenskar!