onsdag 18 juli 2007

Självkänsla

Av alla flygplatser jag har varit på, är Helsingfors-Vanda den som jag besökt flest gånger. För besöker den är just det man gör, flygplatsen (flygstationen på finlandssvenska) försöker få fler att flyga via Helsingfors med sin "Reason to fly"-reklam. För man flyger ju inte för resmålets skull, utan för att flygplatsen är så fantastisk!

Nog om själva flygplatsen. Det jag ville skriva var om en reklamskylt som satt uppe länge och väl, just vid bagagebanden så att ingen kunde missa budskapet. Där stod: "6 - Finland´s best result in the Eurovision Song Contest. Ever." Eller nåt sånt. Sen stod där även något som hade med själva produkten i fråga att göra. Minns inte vad det var, men sätter mina slantar på telefoni.

Den där reklamen gjorde mig alltid deprimerad. Den var förstås inte riktad till mig, utan till turister och affärsmän som skulle fås att förstå vilken härlig självdistans finnar har. Humor, liksom. Inte tar vi det där tönteriet på allvar, det är det bara svenskar som gör. Och bögar. Svenska bögar framförallt.

Men så är det inte. Finland är det land som har den längsta obrutna följden av deltagande. Och man tar det på stort allvar, minst lika stort som i Sverige, även om få vill erkänna det.

Nu är skylten förstås borta, efter Lordis jordskredsseger i Aten. Jag tycker det är himla skönt, så slipper jag bli välkomnad hem med en stor suck.

Inga kommentarer: