fredag 14 mars 2008

Indien

På planet mellan Helsingfors och Stockholm brukar jag roa mig med att läsa Finnairs fina ombordtidning, eller inflight magazine för att flasha, Blue Wings. Längst fram brukar chefen på Finnair skriva några ord om hur han ser på tingens tillstånd. För inte så länge sedan skrev han om global uppvärmning. En man i tiden.

Finnair, löd tesen, är väldigt miljövänliga. Nya flygplan har köpts, vilka drar mindre bränsle per person än en personbil. Exemplet var en resa till Spanien, där en fyrsitsig bil med fyra personer var mindre miljövänlig än ett fullsatt Finnair-plan.

Skeptikern i mig invände att det nog rätt sällan man tar bilen till Spanien.

Men vänta, kontrade Mr Finnair, det slutar inte där. Det är även som så, att för den som ska till Asien, är det överlägset miljövänligast att flyga via Helsingfors. Underförstått med Finnair.

En av nackdelarna med att bo i Finland är just läget. Man är lite offside om man tänker ta sig ut i Europa, och befolkningen är för liten för att locka särskilt många lågprisflyg. Någon bil till Spanien är förstås inte att tänka på. Därför är det extra rolig att det faktiskt är väldigt lätt, och billigt, att ta sig till Asien. Flygvägen är kortare, och även om det är lite nyspråk att kalla det miljövänligt att flyga till Mumbai, är det just det jag och S gör på söndag. Snabbt, utan mellanlandingar, och billigt. Med Finnair. Jag ser fram emot det som en tokig.

Inga kommentarer: