onsdag 8 oktober 2008

Mina drömmars stad

Berlin. Utan min vistelse där skulle jag inte ha bosatt mig i Helsingfors, jag har mina skäl att tro det. Enkel matematik, jag träffade S i den tyska huvudstaden.

Så värst många svenska medborgare bor det heller inte i Finland. Strax över 8000, varav bara dryga 1000 i Helsingfors. Av dessa bor tolv i Kronohagen. Rent statistiskt alltså. Jag är en av dem.

Om jag jämför med hur många med finskt ursprung som bor i Sverige blir dessa siffror patetiskt små. Antalet sverigefinnar (de kallas så) beräknas vara mellan 300.000 till 500.000. I runda siffror. Det är en alldeles fantastiskt stor minoritet, och då ska man komma ihåg att det inte är helt ovanligt att flytta tillbaka till Finland igen.

En som gjort så är Jörn Donner. Jag läser just en av hans böcker.

Rapport från Berlin heter den. Donner har precis som jag spenderat tid där och dessutom har han haft den goda smaken att skriva en alldeles utmärkt bok om det. Var han har skrivit den vet jag inte, men möjligen i det trähus som familjen Donner innehar på en av Norra Kajens innergårdar.

Hur många av de elva andra svenskarna i Kronohagen som bor på Mariegatan vet jag inte heller. Helt möjligtvis någon, det är en lång gata. Men att någon av dem, liksom jag och Jörn, skulle ha bott i Berlin och på Norra Kajens innergårdar verkar väl ändå osannolikt? Fast säker kan man aldrig vara. Det är jäklar vad man ska behöva dra saker långt för att få vara unik.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, jag har varken bott i Berlin eller på Mariegatan - men jag är rikssvensk boende på Kyrkogatan! Undrar var de andra 10 finns? Kul att hitta en (till) blogg om livet i Hfrs från svensk synvinkel!

Peter sa...

Vad roligt! Om jag ska vara ärlig är siffran 12 rätt ovetenskaplig. Jag räknade helt enkelt med att var 570:e Kronohagsbo är svensk, eftersom var 570:e Helsingforsbo är det. Sen kan man ju spekulera i om det är en vettig spekulation eller inte... :)

Anonym sa...

Såg någon slags statistik nånstans, säkert i Husis, om att Tölö och Ulrikasborg har störst andel svenskspråkiga i centrala Hfrs. Men frågan är ju om rikssvenskar i exil räknas in i gruppen svenskspråkiga eller i gruppen utlänningar i allmänhet..?

Peter sa...

Jag tror det vi räknas till den gruppen. Men eftersom vi är så få, påverkar vi nog inte den statistiken särskilt mycket. Det är sist och slutligen en fråga om information, om folk visste om Kronohagens förträfflighet skulle de genast vallfärda hit. ;)

Anonym sa...

Svenska ambassaden räknas väl förresten till Kronohagen, så där finns nog de resterande 10! Ja, men kanske man istället borde ha en liten förtalskampanj så hölls lägenhetspriserna nere?