tisdag 14 oktober 2008

Stå upp igen

Ey, yo! Av en anledning eller en annan surfade jag för några månader sedan in på Pappers hemsida och fann till min glädje att Charlie Murphy, dvs Eddies bror, den 14:e oktober skulle komma till Helsingfors för att berätta sagor på Kulturhusets scen.

Detta, insåg jag kvickt, var ett tillfälle som inte kommer igen. Jag trodde att jag skulle vara ganska ensam om den insikten, men där fick jag fel skulle det visa sig.

Nu har kvällen kommit och gått. Jag som trodde att mina populärkulturella referenser skulle vara fullt tillräckliga, fick medge att jag inte hängde med i alla svängar, och att det i (den osannolikt heterogena) publiken fanns gott om folk som skulle spöa mig i vilken amerikansk pop quiz som helst.

Nöjd med kvällen är jag hursomhelst. Lagom mycket snusk. Precis som i Magnus Betnérs monologer, bisarrt nog, en passage om strypta djur. Och annat larv. Perfekt för en kylig oktoberkväll. Det bildades lite skare på min yta.

Förresten, när vi ändå är inne på ämnet; undrar om någon anordnar pop quiz-kvällar i Helsingfors. Någon som vet?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åtm ordnar IESAF (Int'l English speakers in Finland el nåt likn) pub quizzes då o då i stan.

Anonym sa...

Vi hade tänkt gå, men sen glömde vi bort det. Vi är över 30 och inte så hippa längre.

Peter sa...

linda: det visste jag inte. får absolut kolla upp. tack för tipset!

pia: nej, det är klart. vi på 20-nånting har ju mer koll. fast S är å andra sidan över 30 och hon kom med, så det finns nog plats även för pensionärer som er.