tisdag 4 december 2007

Från ett födelsedagsbarn till ett annat

Japans nationaldag är den 23:e december. Det lärde jag mig någon gång i gymnasiet, och eftersom min tjocka skalle är full av dylikt värdelöst vetende, medan viktiga saker tenderar att trängas ut, kan jag nu informera läsaren om detta.

Finlands nationaldag, självständighetsdag, är också i december, fast den 6:e. Detta datum 1917 förklarade sig Finland självständigt från Ryssland, och Finland fyller i år följdaktligen 90. Finnar är stolta över sin självständighet, medvetenheten är stor, och det ska alltså inte liknas vid svenskars ängsliga flaggviftande den 6:e juni, och vår vaga aning om kopplingen mellan Gustav Vasa och just det datumet.

Finlands ambassadör i Tokyo sa i en intervju jag läste, att finnar och japaner har gott om likheter, han tyckte rentav att det var broderfolk. Mina kunskaper om Japan är i bästa fall dåliga, så jag låter bli att spekulera i det påståendets riktighet. Men han borde ju ha vetat, och utöver att fira sig själva i december, delar länderna åtminstone en passion. Båda älskar karaoke.

Som jag nog nämnt, ligger Pata Ässä en bit ner på Mariegatan. Det är den enda karaokebar jag vågat mig in på, men det är icke den enda i Helsingfors. Om man känner att promenaden mellan de olika barerna är för tyst och lång, finns för säkerhets skull även Karaoke-Taxi.

Steget till att kombinera nationaldagen och karaoke är med det som bakgrund inte stort. I ett TV-sänt evenemang anordnas "hela folkets karaoke". Alla får vara med. Till just detta vill jag särskilt lyckönska Finland. Men också i allt övrigt, om än två dagar i förväg - Grattis! Ledigt är det också. En får tacka för friåket.

Inga kommentarer: