lördag 1 december 2007

Samarbete

När vi bodde på Norra Kajen handlade vi allt som oftast våra livsmedel i den lokala Alepa-butiken. Det eftersom den låg närmast. Vi blev därför även ägarmedlemmar i S-Gruppen, det ena av de två stora kooperativen i Finland. Det eftersom Alepa ingår i S-Gruppen. Bonuspoäng samlades för varje liter mjölk, det hela var väldigt vuxet.

Efter vår flytt till Mariegatan är närmaste butik istället den lokala K Extra, vilken ingår i det andra stora kooperativet, Kesko. I princip är alla jag känner med i det ena eller det andra. Eller båda. Som S-medlem kan jag få poäng i alla möjliga sammanhang, när jag köper öl på krogen och när jag köper en ny bokhylla för att ta två. Vi är inte medlemmar, men säkert gäller samma för K.

Jag har ingen aning om det här är bra - vi samarbetar och får saker billigare - eller dåligt - vi skapar en byråkrati som i sig bara kostar massa pengar. Duktigt känns det oavsett. Och finnarna gillar det, alla är med. Till skillnad mot svenskar. Coopkort någon? Nej, trodde väl inte det.

I Sverige kan man istället bli medlem och få bonus från varenda enskild butikskedja. Vilket man inte vill, för plånboken svämmar över av alla kort. Föredrar det mer samlande finska systemet. Även om S storlek gör att det känns som Evil Inc. Jag överdriver inte. Nu startar S en bank också. Det gör man bara om man har ett frö av ondska i sig.

Inga kommentarer: