söndag 9 december 2007

I en annan del av landet

Unnade mig själv en klämdag i fredags, fick på så sätt en fyra dagars semester, packade väskorna och tog Pendolinon till S föräldrar i Kuopio. Om Kuopio har S tidigare läst högt ur Lonely Planet, och jag fick då lära mig följande:

Traditional clothing is commonly seen.
Sophistication is rare.

Bonnläppar i folkdräkter med andra ord. Också ett sätt att sammanfatta en regional huvudstad med 90.000 invånare, ett universitetssjukhus och en, inte att förakta, framväxande teknikindustri. Dessutom är Kuopio en vacker stad, omgärdad av vatten och med naturen alldeles runt hörnet.

Trots detta tänkte jag ändå fåfängt försöka se det hela ur den ensamma planetens perspektiv. Under en exkursion i Gamla Saluhallen här i Helsingfors för någon sommar sedan sprang jag in i gamla bekanta från Göteborg. Helt slumpmässigt, de hade just stigit av båten från Stockholm, men jag såg mig ändå kallad att försöka ge något tips för deras korta vistelse. Gå ner mot Brunnsparken, fick jag ur mig, där är vackert. De tittade på mig, nickade artigt, och tog sen rakt motsatt riktning mot Esplanden. Som alla andra turister. Och det gjorde de naturligtvis rätt i.

Om man har en eller två dagar i en stad, är det troligen bäst att avverka det man "ska" se. Om man följer den logiken, och har en kort, begränsad tid i Finland, åker man inte till Kuopio. Kanske var de två meningarna i LP bara omskrivningar av just det.

Längre än så tänker jag inte sträcka mig till deras försvar. Tycker att de visar brist på respekt för både läsare och tema. För så här är det. Det kryllar av människor från Kuopio i Helsingfors, många av dem S vänner och bekanta. Folkdräkt kännetecknar dem inte, men sofistikerade typer är de minsann. Och det är inte Helsingfors ensamt som har gjort dem sådana, de fanns där redan under Kuopios till synes trista yta. En yta som kan verka tjock, men som alltså behöver skrapas på. Men, inställer sig då frågan, är det inte just det man har reseguider till?

Inga kommentarer: