torsdag 15 maj 2008

Demokrati

I dvala åkte jag taxi från flygplatsen i Vanda hem till Kronohagen idag. Har åkt den sträckan tusen gånger. Eller ja. Det känns så. Den enda kryddan är huruvida chauffören ska välja Tavastvägen eller Sörnäs Strandväg när han närmar sig slutet av den evigt långa Backasgatan. Idag, för första gången, tillfrågades jag om vilken vägen skulle bli.

Jag vaknade upp ur mina tomma tankar och fick ur mig att han gott kunde välja det själv. Ångrade mig genast. Man ska medverka i beslutsfattandet när man ges chansen. Men då var det redan för sent.

Det här är vad jag kommer minnas från den här dagen. Behöver kanske inte nämna att den har varit ganska händelsefattig.

2 kommentarer:

Peppe sa...

Jag tycker att det händer allt oftare att taxichaufförer frågar en efter vilken väg man föredrar nuförtiden. Jag börjar alltid undra om folk regelbundet skäller ut dem för att de väljer "fel" väg elle romd et bara har att göra med hövlighet.

Peter sa...

Har samma känsla. Säkert är de trötta på att få skäll. Fast jag vill egentligen att taxichaffisen ska ha så bra koll att han vet vilken väg som är den bästa. Lite som att servitören provsmakar vinet åt en på bra restauranger.