måndag 26 maj 2008

Uppe bland molnen

Mitt i Helsingfors finns numera fyra stora konsumtionstempel. Stockmann, Kampen, Forum och Sokos. I den ordningen. Om man mäter kvalitet.

De tre första går att diskutera vilken placering de förtjänar, men sistaplatsen tillhör Sokos. Därom råder ingen tvekan. Det finns något sorgset och förfallet över varuhuset. Så dit går jag aldrig.

Det betyder ändå inte att byggnaden saknar all charm. På tionde våningen huserar Restaurang Loiste, som enligt rykten ska vara bra. Jag har inte ätit där, så ni får lita på ryktena, men utsikt är en fin ingrediens i vilket krogbesök som helst. Så även i Sokoshuset, och för den som inte vill äta finns en bar.

I lördags satt vi runt ett av denna bars bord och tittade ut över staden. På bordet stod det drinkar. Bartendern visste förvisso inte vad en Negroni kunde tänkas vara, men det visste sannerligen inte jag heller innan jag blev upplyst om saken, så det får jag förlåta. Hustak, läderfåtöljer och Rom & Cola gjorde det hela mycket trevligt. I den ordningen. Om man mäter kvantitet.

Inga kommentarer: