tisdag 20 maj 2008

Schlager

För den som vill förstå finsk kultur är årets schlagerfestival en fin möjlighet. Teräsbetoni representerar och gör det med heavy metal, denna mest finska av musikstilar.

Vi talar om bararmade killar med långt hår. Finland vann med Lordi för två år sedan, och för överskådlig framtid kommer Finland skicka bidrag som spelar hårdrock, eller åtminstone hård rock. Den tidigare preferensen tango har lagts åt sidan.

Jag är inte alls övertygad om att heavy metal är vad Europa vill ha. Finnarna håller inte med mig. I år sjungs det tom på finska. Men det är en jättebra melodi, säger finnarna. Tecken på övermod, säger jag.

Svartklädda pojkar och flickor är annars en vanlig syn på Helsingfors gator, och varje sommar samlas de i Kaisaniemiparken, då den hårdaste av festivaler arrangeras. Tuska heter den. Det hela är mycket finskt. Precis som Teräsbetoni.

För att lägga korten på bordet bör väl sägas att även Sveriges bidrag är väldigt typiskt. Tuggummipop. Samma låt en gång till. Desperat. Men jag hör att vi även skickat samma artist tidigare. Kan det stämma? Vi har väl aldrig skickat Donatella Versace?

4 kommentarer:

AnneliH sa...

Hei! Jag hittade hit i cyberrymden...roligt att läsa vad en svensk tycker om Finland...där jag är född fast jag bor i Sverige...

Anonym sa...

Varför gör hon inte en läppförminskning? Hon ser ut som att ha en hästmule.

Anonym sa...

Nu är du väl ändå lite elak mot Charlotte min käre bror =)

Jag tittade lite lojt på Finlands bidrag igår på tv och tänkte precis som du skriver..Herregud vad fan tänker de med. Men å andra sidan så har jag ju av förklarliga skäl väldigt svårt att förstå den jättebra melodin.

Peter sa...

anneli: kul att du hittade hit. :)

pia: jag antar att hon tycker att botox klär henne. Och hon borde ju veta!

lotta: lite elak kanske. :) Men jag har lite svårt för henne.