söndag 23 november 2008

Flashback

Till livets göromål hör ju att handla mat. Även när snön vräker ned, grottmannen i mig säger speciellt då. Jag satte motvilligt på mig min blåa mössa och stegade alltså ner till närbutiken tidigare idag.

När jag bodde i Göteborg drog jag tidvis in extraslantar genom att arbeta i en matbutik. Många av de timmarna spenderade jag i kassan, hållandes streckkoder mot en laseravläsare, på jakt efter det lilla pip som bekräftade att varan existerade och var prisatt i butikens inventariesystem. Väldigt meditativt det hela, till den grad att en viss koma nog hade infunnit sig om det inte vore för kassabiträdets nemesis: Frukt & Grönt.

Varje äpple, gurka och kålrot hade nämligen ett nummer, vilket man var tvungen att memorera efter butikens egen nomenklatur. Varje vecka lade någon kund upp något nytt oigenkännbart och på mitt hjärnkontor letades det febrilt efter det rätta numret.

För de enstaka läsare som tagit sig så här långt i texten, här kommer min poäng. I Finland händer det inte sällan att jag kommer till kassan, lägger upp något lökigt eller liknande vegetariskt, varpå personen i kassan vänligt ber mig att väga min vara. Ty det gör kunden själv i Finland, vilket besparar såväl gissel för butikens personal som tid för kunden. Mycket begåvat. Jag har aldrig sett samma sak i Sverige. Jag begriper faktiskt inte varför.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fattarduväl? Finnar är ärliga. Eller dumma. ;-)


I Grekland hade de samma system, men där stod en butiksanställd vid vågen och förseglade påsen när den var vägd, så man inte kunde plocka in några extra tomater till samma pris efteråt.

Anonym sa...

Ha ha, PLU-nummer (så hette de i min kassa iaf), de förgyller ju livet! Ja det finska systemet är onekligen fiffigare, enda kruxet är när man i butiken lassat famnen full med frukt o grönt o står där vid vågen o ska komma ihåg om gurkan var 34 och äpplena var 112 eller om det var tvärtom. PLU-problematiken överförd på kunden således. Men, som gammal kassörska funderar jag gärna på siffrorna så slipper kassören/kassörska.

Peter sa...

Kalle: Tänkte faktiskt inte på det, jag måste vara en ovanligt ärlig typ. ;) Men undrar jag om svinnet inte borde gå på ett ut mot den vinst butiken gör på att överlåta hanteringen på kunden. Får fråga min far Detaljhandlaren.

Linda: PLU!! Haha, hade glömt denna fantastiska förkortning. Jag har samma problem med minnet, men som tur är finns ju ofta en liten bild bredvid numret vid vågen, för oss med kort minne. :)

Anonym sa...

Du de där bilderna fungerade väl när det handlade om röda eller gröna vindruvor men när det kommer till kålrot, palsternacka, rotselleri då är bilden futtigt värd tyvärr.
Det verkar ju som att det endast är Sverige som har det jobbiga PLU systemet, jag röstar på Finlands variant.