tisdag 4 november 2008

Martyr

På tal om finskalektioner. En av de finskalärare jag har haft uttryckte efter avslutad kurs sin beundrad inför de gjorda framstegen. Vi elever lapade okritiskt i oss. Men, sa läraren, så är heller ingen av er ryss. Dem kan man inte lära någonting. Slut citat.

Jag minns att jag tänkte att det var en våghalsig generalisering av 150 miljoner människor. Sen lade jag det på minnets sophög, där det har liggat till i förrgår. Jag fick de vantar jag hade önskat att jag burit på Anna-Lena Lauréns bok "De är inte kloka, de där ryssarna".

En finfin liten bok, som jag fick färdigläst på planet hem från Stockholm. Det är mycket jag inte vet om Ryssland. Förmodligen det allra mesta, när jag tänker efter. Dock fick jag bestämt intrycket att ryssar skulle kunna lära sig både det ena och det andra. Laurén för tesen att de minsann redan kan en hel del om Finland, dess historia och dess folk.

Men strunt i ryssarna nu. Boken, som alltså handlar om Ryssland, klankar på utvalda ställen ned på Sverige och svenskar. Ett fenomen som jag ofta upplever och förundras över. Svenskars politiska korrekthet är ett exempel på ett ämne som även fanns med i denna bok. Vad har det med något att göra, undrade jag stilla i min flygplansstol.

Tycker ni jag är överkänslig? Kanske. Men jag vore ju inte bloggare om jag inte önskade att världen cirklade runt mig.

7 kommentarer:

Kalle Kniivilä sa...

Låter som en intressant bok. :-)

Anonym sa...

hm... fast mitt intrycka är att de flesta ryssar som kommer till sverige, som har drillats i grammatik i den ryska skaolan, lär sig väldigt bra svenska väldigt snabbt. Just när det gäller grammatik i allafall, uttalet brukar alltid hänga kvar.

den där boken presenterades på bokmässan, jag var där men hann inte gå på seminariet. En kompis gick dit och sa sedan att det var lite tråkiga återanvända stereotyper, ungefär som det låter på rubriken ;-) men jag får väl skaffa den och läsa den själv innan jag dömer...

Anonym sa...

kan du inte ge ett exempel på nedklankningen av svenskarna din gamle halv-ryss?

Peter sa...

kalle: Det tyckte jag absolut. inte fantastisk kanske, men läsvärd. Åtminstone för såna som jag, som inte kan så mycket om Ryssland.

amanda: Jag var rätt ironisk där. Självklart har ryssar lika lätt som någon annan att lära sig språk, något annat vore ju absurt att påstå. Sen vad gäller boken kanske den snarare är riktad till fördomsfulla typer som mig. ;) Det kändes som hennes mål var att balansera stereotyper snarare än att cementera dem.

pia: Tex skrev hon alltså att svenskar är politiskt korrekta, vilket skulle förstås som något negativt. Hon lät även förstå att svenskar är historielösa typer som inte vet något om Finland. Vilket iofs stämmer... Min poäng är bara att det inte nödvändigtvis hör hemma i en bok om Ryssland, det blir lite slentrianmässig Sverige-bashing.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Peter sa...

Jag har absolut ingenting emot ryssar. Jag tom går en kurs i ryska språket för tillfället. Jag vet inte så mycket om landet som jag borde, men att läsa böcker om Ryssland hjälper förhoppningsvis. Allt i Lauréns bok skriver jag inte under på, men läsvärd kan den vara ändå. Det om det.

Anonyma kommentarer av typen här tar jag bort, om du ska skriva kommentarer, skriv åtminstone under med ett alias.