tisdag 10 juni 2008

Andra sidan är ni klara?

Det pågår ett EM i fotboll för den som har missat det. Eftersom själva matcherna bara håller på i 90 minuter, får resten av tiden fyllas ut med spekulationer och onödigt vetande. Visste ni t.ex. att en fotbollsdomare på EM-nivå gör 1412 löpvändingar under en match? Det ska jämföras med de 1100 som spelarna gör.

Mindre smalt domarvetande är att, som det brukar sägas, en bra domare inte syns. Med det menas inte att han ska vara osynlig, utan att han inte ska göra något väsen av sig. Göra sitt jobb, men inget mer. Få betalar entréavgift för att få se domaren i aktion.

Samma princip går att applicera på fotbollskommentatorer. Mindre smakar mer.

Tack vare digital-TV kan jag slå in svenskt språk på Yle:s sändningar från EM. I detta EM innebär det att jag får lyssna på herrar Chriso Vuojärvi och Kaj Kunnas. Båda är ganska pratiga. Men där Vuojärvi är finurlig, rabblandes allsköns nördigheter, är Kunnas bara jobbig. Skymmer matchen. Mycket smakar mindre, nästan inget alls. Att han dessutom har något slags såga-Sverige-Tourettes kan möjligen bidra till min aversion. Möjligen.

Så. Fick jag ur mig det. Vuojärvi kommenterar Sverige-Grekland. Ska vi säga 2-1?

3 kommentarer:

Anonym sa...

bra tippat ändå!

Peter sa...

Ja, men jag är ju ganska grym på det sättet.

Anonym sa...

Blygsamhet är också din starka sida.