söndag 29 juni 2008

Fåglarna

Att Hitchcock skulle ha haft planer på att göra en film i Finland och kalla den för Short Nights känns lagom bisarrt. Men på min svarta Crescent blev jag idag varse om tingens ordning.

Jag var egentligen bara ute efter lite jordgubbar. Rullade nerför Mariegatan med Salutorget i sikte. Tycker om Salutorget på sommaren. Där är livlig kommers, allt från färsk fisk till fuskpälsar till goda laxburgare till kylskåpsmagneter med diverse finska motiv kan köpas. Och jordgubbar då.

Dessvärre är det inte bara turister som gillar fisk. Även fiskmåsar gör det. Förvisso inte helt otippat, men det är här Alfred kommer in i bilden. Fåglarna är über alles. Det gör inget i sig att måsarna är så många. Problemet är att de är helt orädda. Obekymrat struttar de omkring bland borden, eller varför inte på dem, till synes ovetandes att de i egenskap av måsar borde hålla sig i luften och jaga rätt på sin egen mat. Varför flyga runt i cirklar, argumenterar dessa - det ger jag dem - vackra djur, när man kan få den serverad, säg ur näven på en japan.

Hade jag inte låtit så gnällig, hade jag argumenterat tillbaka att de är rätt äckliga. Men ibland så. Markusplatsen har sina duvor. Jag tyckte inte om dem heller. Det betyder inte att man ska avboka sina biljetter till Venedig. Eller till Helsingfors. Hitchcock bredde på en smula. Så farliga är de inte. Dessutom är jordgubbar godis.

Inga kommentarer: