fredag 6 juni 2008

Extra svensk i Finnlandet

Idag är det Sveriges nationaldag. Exakt ett halvår före Finlands. Eller efter.

Det måste vara en av världens minst firade nationaldagar. Antar att vi tar vår självständighet såpass för given. Jag med. Bryr mig inte. Tyvärr lämnas hela scenen öppen för nynazister. Det känns sådär. Ambivalent.

Poängen är i alla fall att jag när jag vaknade imorse inte hade några funderingar kring dagens dignitet. Däremot förstod jag att det var fredag - casual Friday - och varmt ute. Så mitt klädval gjordes helt utan baktankar. Inte ens när min kollega med en lurig blick påpekade att jag minsann såg svensk ut idag funderade jag på saken.

När det väl slog mig var det för sent. Valet att publicera en bild på dagens skjorta är ren terapi.



Uppdatering: S ser mer nyktert på det hela. Va, säger hon. Varför skulle någon finne bry sig om det? Finnar bryr sig inte ett dugg.

Jag tror att det känns bättre så.

Inga kommentarer: