måndag 23 juni 2008

Svansen mellan benen

Spenderade sex av förra veckans dagar i Sverige. Tre på Thoresta Herrgård och tre på Brännö. Sverige är inte så dumt ändå.

Däremot är Sverige utslaget ur EM. Detta bevittnade jag sittandes i en brittisk sekelskiftesstol, drickandes en dansk pilsner. I sällskap av ett tiotal finnar. I deras samvaro hade jag förväntat mig att battla mig igenom 90 minuters fotboll. Ritat upp försvarslinjer mot tusen Ni Är Värdelösa. En enkel match.

Vad som istället följde var ack så mycket grymmare. För du vet att Sverige spelar dåligt när finnarna runt dig slutar försöka sänka Sverige verbalt och istället börjar visa empati.

Var inte ledsen, Så Värdelösa Är Ni Inte. Säger de och bekräftar att det förhåller sig just exakt så. Stolthetens erosion. Mot medömkan finns inget försvar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dessutom fick Italien stryk. Livet är hårt.

Peter sa...

Visst är det. Men nu är det fussball som gäller. Är lite tysk på insidan kan jag känna, men å andra sidan är ju Döner Kebab väldigt gott. Ja ja, det får bli som det blir.