söndag 28 september 2008

Kaos eller konstruktion

Eller både och. De Som Bestämmer har slutgiltigt bestämt att samtliga gator i centrala Helsingfors ska grävas upp. Jag är inte helt säker på varför, men jag gissar att de helt enkelt satte sig i en helikopter, flög ett par varv runt staden och till sin förskräckelse såg att det ännu fanns gator i staden på vilka invånarna kunde ta sig fram. På sina platser tom nästan obehindrat.

Detta måste få ett slut, sa de till varandra där uppe i helikoptern. Ett blitzkrieg senare stod Helsingfors samtliga grävskopor på plats. 10-tals spårvagnslinjer drogs om, vilket är en bedrift med tanke på att det bara finns åtta. Eller möjligen tio, det beror lite på hur man räknar. Ja, ni hör. Det var inte helt lätt innan heller. Men om det vore lätt skulle alla göra det. Och så kan vi inte ha det i kollektivtrafiken. Hur skulle det se ut?

6 kommentarer:

Anonym sa...

;) varje gång jag har varit i Helsingfors har de alltid någon utgrävning på gång i något gathörn...lika så är det i Stockholm. Tack för tipset...jag ska ju dit snart.

Peppe sa...

Jag har inte tagit mej norr om Simonsgatan i på flera månader i ren frustration över att där det en gång fanns gata nu finns en enorm byggplats.

Peter sa...

annelih: det är inga problem att ta sig fram om man har med sin egen privata svävare alternativt stannar inomhus. ;)

peppe: simonsgatan är verkligen misshandlad. man undrar vad den har gjort för ont.

Anonym sa...

Hej! Jag ska till Helsingfors nu i helgen 081010 och undrar vilken väg är snabbast att ta sig från 1) Albertinkatu 30 till Hagnäs Bron...är det enklast att köra Lönnrothsgatan Uudenmaankatu Södra Esplanaden......eller....2)Lönnrothsgatan, Pohjosesplanadi mot Norra Kajen ??? Jag vet att det är mycket enkelriktat i stan. Den försa beskrivningen har jag fått från (viamichelin) den andra har jag kollat själv på kartan. Vi ska till Tikkurila och har egen bil. Skulle bli jättetacksam om du hinner svara innan torsdag. Tack på förhand.

Peter sa...

Jag har inte bil, så mitt svar är möjligen något färgat av det. Men jag tror att Nylandsgatan är ett bättre alternativ än Lönnrothsgatan. Möjligen skulle det kunna finnas vägarbete på Skillnaden som skulle kunna göra livet svårt, men annars är det mer raka spåret mot Norra Esplanaden om man kommer från Nylandsgatan.

Hoppas det hjälper. :)

Anonym sa...

Tack snälla för ett så snabbt svar! ;))