lördag 13 september 2008

Klor

Jag är en man med många talanger. Om jag får säga det själv. Jag kan duscha på mindre än en minut. Jag kan äta en 200-grams chokladkaka utan att få dåligt samvete. Jag är en inte oäven Singstar-utövare. Jag har läst hela Harry Potter-serien. Ja, ni hör. Listan kan göras lång.

Att simma hör däremot inte till listan. Jag kan förstås simma. Hålla mig flytande och så där. Men jag har aldrig känt att det skulle kunna vara en alternativ karriär. Dessutom har jag aldrig riktigt tyckt om simhallar.

I Helsingfors har detta ändrats lite. Jag går och simmar i Georgsgatans Simhall, och det är en i sanning angenäm upplevelse. Själva simhallen är en klassisk skönhet och om man går dit på lördagar är det nästan tomt. Eller söndagar om man är kvinna. Simhallen kör med segregering, varannan dag tillhör respektive kön. Därför kan man även simma naken. Man ser visserligen fantastiskt fånig ut endast iklädd simglasögon, men det kunde ju ha varit värre. Och det spelar ändå ingen roll. Om jag trivs i en simhall, då är det trivsamt på riktigt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

simning är överskattat, är det ngt som hela vår familj tycker tror du? Bra för dig att du vidgat dina vyer, får nog komma till Helsingfors och simma på en söndag för att göra detsamma.

Peter sa...

Vet inte riktigt. Har aldrig tänkt på det. Men oavsett tycker jag ett Helsinkibesök är en lysande idé.

Peppe sa...

Mig kan man också hitta naken i Georgsgatans simhall då och då.

Anonym sa...

snälla pistol, simmar du naken??

Peter sa...

peppe: på georgsgatan är det förstås det enda rätta.

pia: självklart.