onsdag 24 september 2008

Tåg

Jobbar istället för att blogga just nu. En felprioritering, jag vet, men någonstans ska ju pengarna komma från. Pengar, exempelvis, för att åka tåg. På fredag ska S och jag ta järnvägen upp till Kuopio. Besöka hennes hemtrakter. Exakt vad det kostar vet jag inte, men det är heller inget som bekymrar mig.

Det är inte det att jag är så ofantligt rik, inte ens fast att jag jobbar istället för att blogga. Nej, det är istället prissättningen som lugnar mig. Det kostar lika mycket oavsett när jag köper biljetten. Det fungerar så i Finland. Jag har således ännu biljettlös.

Jag läste för någon vecka sedan om JetBlue, ett flygbolag som börjat auktionera ut flygbiljetter på eBay. Det är ett marknadsföringsknep och tillika ett experiment. Tanken är att få in 85-90% av biljettens värde, vilket ska kompenseras av att fler biljetter säljs. Att någon skulle betala mer än värdet på biljetten ter sig osannolikt, absurt rentav.

Ändå är det just så det fungerar med svenska tågbiljetter.

De svenska tågpriserna är prissatta så att de blir dyrare ju närmare resdagen den köps. Först till kvarn får mala mer mjöl. Två dygn innan avgång auktioneras sedan återstående biljetter ut på Tradera - eBay på svenska. Tanken är att lite fotarbete ger dig billiga biljetter och återstående platser går åt.

Att tidiga köpare får billigare biljetter är i sin ordning. Trist nog får det konsekvensen att även privatpersoner köper på sig biljetter för att sedan sälja dem på Tradera. Det trycker upp priserna helt generellt. Det är inte helt i sin ordning, i synnerhet inte om företaget i fråga är ett statligt monopol. Då föredrar jag det finska systemets tråkiga trygghet. Dessutom, ska jag erkänna, passar det min mindre organiserade ådra. Att köpa tågbiljetter i god tid förstår jag mig inte på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å en till b sak med svenska tåg är att du ibland inte ens är garanterad en sittplats oavsett när du bokar. Om du inte vill betala extra såklart, dessutom finns det ytterligare saker du kan lägga till som också såklart kostar extra. SJ håller på att bli Sveriges egna Ryanair. Härligt.

Peter sa...

Visst är det. Tror det kallas public service.