fredag 22 februari 2008

De andra

Fredagen börjar med frukost, sympatiskt och trevligt erbjuden av min kära arbetsgivare. På borden kring vilka kollegorna samlas ligger diverse tidningar, varav antalet svensk- och engelskspråkiga är noll.

Tar därför med mig mitt eget exemplar av Hufvudsstadsbladet.

När jag är klar lägger jag den ifrån mig. Nästa gång någon rör tidningen är när den slängs, tillsammans med övriga tidskrifter vars aktualitet löpt ut.

Nästan som om den vore farlig. Som om något slags smittorisk vore förenat med att råka läsa den av misstag. Ett svenskt virus. Man blir fjollig. Lindar in sig i oändliga diskussioner. Curlar sina barn. Blir kränkt.

Att jag kunde föregå med gott exempel och försöka läsa något av de finska alster som finns att tillgå? Jaha? Det låter som ett sluttande plan. Vad är nästa steg? Att bära kniv?

Inga kommentarer: