söndag 24 februari 2008

Finlands svarta guld

Om man tycker om chips är Sverige ett paradis. Alla svenskar som bott utomlands vet att det är så. I Finland finns för all del det chips, eller för att använda det charmiga finska ordet, sipsi. Men urvalet är inte i närheten av det svenska.

Nu är jag inget större chipskonsument, så jag kan leva med detta. När det kommer till godis är det lite mer komplicerat.

Henry Ford sa en gång när det begav sig, att man kunde få sin Ford-automobil i vilken färg man ville, så länge den var svart. I Finland kan man få godis av vilken sort man än önskar, så länge den sorten är choklad, salmiak eller en kombination av de två. Detta bekräftas i vilken närbutik som helst.

Att jag inte tycker om salmiak ses på med största misstänksamhet. Vad är ditt problem, frågar blicken hos den vars svarta pastiller jag just tackat nej till. Som tur är har jag ingenting mot choklad. Jag är inte helt galen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sipsi och mintu, två fina finska produkter.

Peter sa...

Jepp jepp! Allt man tänkas behöva.