fredag 15 februari 2008

Kunskap

Det tillhör ju kutym att länka till den blogg från vilken man har läst något som man sedan berättar vidare. Samma sak gäller länkar, men jag kan ärligt säga att jag helt glömt bort var jag hittade den länk som jag tänkte bygga det här inlägget på.

Jag säger det för att ingen ska tro att jag okynnessurfar på San Fransisco Chronicles hemsida helt bara sådär. Väl länkad dit läste jag i alla fall en artikel som handlade om att de människor som anser sig kunna mest, tycker sig vara mest kompetenta, är de som faktiskt är minst kompetenta.

Ganska fascinerande om du frågar mig. Tesen är alltså den klassiska att den som mest vet, är den som vet sig veta ganska lite. Men det måste ju åtminstone till dels också gälla på ett mer omedvetet plan, dvs att även folk som vet mycket, tror att det är tvärtom, men som saknar den där insikten om att det är mycket de inte vet, också är kompetenta.

Om du fick huvudvärk av det sista stycket är vi två. Men det skulle kanske förklara varför finnar har så dåligt självförtroende, medan resten av världen ser Finland och dess befolkning som begåvade - fråga din närmsta PISA-studie - och kompetenta.

Vägen till lyckan är alltså att vara korkad. Ett intressant dilemma. Jag tänker inte försöka få rätsida på det. För det är jag uppenbart alltför smart.

2 kommentarer:

Peppe sa...

Skönt. Jag kan mao lugnt fortsätta att leva i medveten okunskap.

Peter sa...

Exakt, det är bara att luta sig tillbaka.