torsdag 28 februari 2008

Musiikki #4

Nu blir det lite överkurs. Hittills har musiken i Finnlandet varit musikalisk eller engelskspråkig, men nu är det dags för lite finsk sång. PMMP består av två finska damer, och de är en av de bästa liveakter jag har haft förmånen att se i Finland.

Det finns något livsbejakande över deras musik som jag gillar, de frambringar samma känslor som Håkan Hellström gör, för att jämföra med något svenskt. Nu förstår jag vad Håkan ylar om, medan PMMP:s i mina öron kan tänkas sjunga om vad som helst. S hjälper mig som vanligt. Hon, som också diggar, säger att att texterna är naiva. Banala.

Kanske är det så. Och kanske gör det ingenting. Kanske vill de inte veta hur trädgården växer. Kanske vill de bara flyga.

Om du tyckte att det där sista var platt, så håller jag helt med dig. Det är just min poäng. Musik handlar mer om känsla än om förnuft. Man kan gott analysera den, men något måste är det verkligen inte.

Inga kommentarer: