söndag 10 februari 2008

Balans

Måndagen närmar sig med sedvanlig brist på hyfs. Vem tror den nya veckan egentligen att den är? Komma och störa, just när man vant sig vid helgens lediga trevnad. Tyngd av detta existensiella ok, begav jag mig ut på en kvällspromenad i det gråa Helsingfors.

Staden kan även när det är rusk vara vacker, men bjuder inte på så mycket mer än just byggnader och vyer. En söndag, för att inte tala om en söndagkväll, har man tidigare förvisats till några få ynka platser, om magen skulle kurra, eller om man bara skulle vilja slinka in någonstans.

Det är nya tider nu. Delish har börjat köra en butik som har öppet alla dagar dygnet runt.

Traskade förbi butiken på Stora Robertsgatan på vägen hemåt. Tittade in genom fönstret. Mös lite. Jag tror inte att jag kommer handla där särskilt ofta, men det är heller inte poängen. Mitt urbana jag vill att den ska finnas där. Det är en enkel fråga om feng shui.

Inga kommentarer: