lördag 2 februari 2008

Uppehåll

Jag har inte skrivit på några dagar, och det får bli sparsamt ytterligare en tid. På min högra hand sitter ett vriststöd, efter en mindre lyckad gymsession. Bara så ingen undrar vart jag har tagit vägen.

Läkarbesök är ju sällan festliga, men doktorns uppfriskande bekymmerslöshet i användandet av det svenska språket gjorde mig på bra humör. Är det din rätta hand du har ont i, frågade hon. Simultantolken i mitt hjärnkontor lade sin panna i djupa veck och föreslog rätt = right = höger.

Hon var förstås medveten om att hennes svenska ingalunda var perfekt. Ändå språkade hon vidare utan dödsfruktan. Där ett karaktärsdrag att avundas.

Varför ordet för rätt och för höger är detsamma på flera språk, däribland finska, är för övrigt ett ämne för ett annat inlägg på en annan blogg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fast det stämmer ju.

Peppe sa...

Samma på spanska.

Peter sa...

Pia: Skulle jag ljuga?

Peppe: Aha, ännu ett. Konspirationen tätnar.