onsdag 27 februari 2008

Det goda livet

Är gräsänkling i några dagar, var så även i förra veckan. Passar därför på att ta hand om mina rovdjursgener i S vegetariska frånvaro*.

Om man vill få tag på en bättre bit kött lite senare på en helsingforsk eftermiddag, ligger det nära till hands att ta sig ner till Stockmanns bottenvåning; Delikatessen.

Som på alla andra områden inom vilka Stockmann säljer varor - i sanning de allra flesta områden det - är regeln att om något finns i Finland, finns det på Stockmann. Så är det också en himla fin matbutik. Normalt sett vill jag bara ut från livsmedelsbutiker, men det här är en sådan där jag kan förvandlas till en stormarknadspappa, med händerna på ryggen, spatserandes runt bland varuhyllorna i mitt eget sakta mak. Fattas bara att jag börjar vissla för mig själv.

Lite reklam blev det nu. För att balansera kan jag väl säga att där kan vara ohyggligt trångt. Och att om man vill ha tag på något gott under dagtid är väl de olika saluhallarna, med den gamla i spetsen, roligare. Men om vi talar om sortering, då vinner Det Stora Varuhuset på poäng. Kvällens rostbiff satt som en fläskläpp.


* Jag och Samuel har fler saker gemensamt. Skägget. Auktoriteten. Men jag ingen pistol.

Inga kommentarer: