måndag 5 november 2007

Jul igen

I Finland håller butikerna stängt på söndagar. En livsmedelsbutik som är mindre än 400 kvadratmeter får hålla öppet, men annars är det igenbommat. Jag trivs bra med den ordningen, det finns en viss frihet i att inte kunna handla saker på söndagarna och det är mysigt att spatsera genom staden när den står tom. När jag kom hit däremot, bortklemad som jag var av svenska, generösa öppettider, tyckte jag att det var ganska dött. Gud så omodernt, utbrast jag för mig själv. Och nog har Gud haft ett finger med när detta bestämdes, även om handelsfacket har agerat profet. Det tredje budordet har i vilket fall hållits på, så att de stackars butiksanställda kan få en vilodag. Det kan man ju ha sympati med, de är ju viktiga de också.

Men det finns, förstås, än viktigare saker här i livet. För att nämna två; turister och julen.

Därför är regeln undantagen två gånger per år. Under sommarmånaderna, när shoppande turister ges tillträde till Helsingfors kommers under hela helgerna, samt inför jul, när treenigheten kompletteras med Mammon och blir en kvartett.

Julen påbörjades igår, de nya öppettiderna gjorde att det i butikerna skockades fullt med får människor (full disclosure - inklusive mig), de första granarna var uppställda i skyltfönstren och vart tog sommaren vägen?

Inga kommentarer: