torsdag 8 november 2007

En annan tid, ett annat land

Åker till Stockholm imorgon, för ett möte och tre dagars vistelse i moderlandet. För den som sitter hemma och är rastlös, som kanske tänker att om man inte ändå skulle ta och flytta till Finland. Men som väger för- och nackdelarna. För den personen kan jag bjuda på ett skäl som väger ner fördelsskålen en smula. Här kommer det: när jag flyger till Stockholm, landar jag samma tid som jag lyfte. Rena tidsmaskinen. Mitt morgonmöte blir genast enklare att leva med.

Visserligen, och det talar vi väl i sammanhanget tyst om, tar flyget tillbaka istället dubbelt så lång tid, vilket otaliga stackare från Sverige vittnat om när de blivit bjudna till tidiga sammankomster här i Helsingfors. Det är väl bara att flytta hit, säger jag till dem. Fast inte så högt, folk är så stingsliga just då. Som kvällsmänniska har jag respekt för arla brist på humor.

Inga kommentarer: