lördag 3 november 2007

Finkrubb

Första avsnittet av Extras gick ikväll, och det hade varit skäl nog att stanna hemma. Bakfylla Trötthet gjorde sitt till, det med. Fast mest var S och jag helt enkelt nöjda med vårt dagsverke, efter att tidigare på kvällen ha premiärbesökt Juuri, en restaurang på Högbergsgatan som jag gått och sneglat på en tid. En harstek med rökt baconsås, björksopp-potatiskaka och karamellök, husets äppelpaj, vaniljglass, en dubbel espresso och en liten skvätt konjak senare, hade Juuri tagit sig in på min helsingforska topplista för kulinariska upplevelser. Här är topp tre:

1. Chez Dominique

Behöver ingen förklaring. Helsingfors enda tvåstjärniga krog bjöd (eller bjöd och bjöd...) på en matorgie av romerska mått. Babylon kom tillbaka, allt är förlåtet.

2. Kuurna

Kronohagens finest. En liten pärla, med betoning på liten.

3. Juuri

Haren fick mig ur balans, men äppelpajen slog ut mig helt. Kanske den godaste någonsin. Och det är inte precis som att mitt liv varit fyllt av dåliga äppelpajer. Först Vespas chokladkaka och nu det här. Jag tror jag är inne i ett stim.

Bubblare: Glaspalatset, Farouge, Karl Johan.

Om mat tillagas i Helsingfors, och ingen äter den, finns den då? För att läsaren inte ska behöva grubbla på denna filosofiska gåta, fortsätter jag min kamp för att kartlägga stadens restauranger. Det är ett hårt jobb, men någon måste göra det.

Skämt åtsido. Det finns ca 4500 restauranger, barer och caféer här i stan. Av den lilla procent som jag har besökt att döma, håller de verkligen god klass. Eat your heart out, Berlusconi.

Inga kommentarer: