måndag 26 november 2007

Vanor

Svenskar äter mest sötsaker i hela världen, sisådär 14 kilo* om året per godisgris, en förstaplats vi delar med belgare och holländare. Choklad och... haschkakor? Finnar dricker mest kaffe i samma värld, ungefär 3-5 koppar om dagen beroende på vem man frågar. Som varje förnuftig människa kan förstå är det här inte en helt hälsosam kombination för en karaktärssvag svensk. Ingen skulle väl kalla mig för tjock, men ett och annat av mina kilon skulle kunna omlokaliseras. Så att säga. Och prognosen säger att fler kilon är på väg.

Dags att mota Olle i grind med andra ord. Problemet med Olle är att han är en sån trevlig prick. Man står där vid grinden med en bestämd min, men så kommer han och har med sig kaffe och har bakat bullar och så tänker man att det får väl gå den här gången med. Nästa gång, tänker man, ska han motas.

Men nu. Gick ner och köpte mig ett medlemskap på Elixia på Alexandersgatan. Det finns gott om alternativ för den hurtige som vill gå på gym i Helsingfors. SATS, Esport och Motivus är några exempel, men Elixia låg just precis mitt på vägen jag tar från jobbet hem. Det är som min kompis Olle säger. Inte ska man röra sig mer än nödvändigt.


* Hittade ingen länk för det, det är något jag hört. Lite på mig, jag kan mitt snask.

Inga kommentarer: