lördag 20 oktober 2007

Noll kronor för mina tankar

En schweizisk vän förde senast vi träffades fram en teori. Ju katolskare land, desto mer korruption, menade han. Fan vet, tänkte jag.

En annan som vet, eller i alla fall har en aning, är Transparency International. Jag surfade runt lite idag, och hamnade på deras hemsida. Jag hade för mig att jag hade läst att Finland rankats som minst korrumperat i världen, men tydligen ligger Danmark snäppet bättre till.

Det där jag skrev om dricks i Finland är naturligtvis en konsekvens av det här. Vad är väl extrapengar till en servitör annat än en retroaktiv muta? Att Finland skulle vara särskilt rättskaffens är visserligen inget jag har gått omkring och förtrollats av. Kontrasten är nog obetydlig även för en snäppet mer korrumperad svensk. Men schweizaren använde de nordiska länderna som exempel för att stödja sin tes. Ingen katolicism i onödan här inte. Vi tror liksom inte på något, inte ens på mammon. Vi skålade på att korruption är dåligt, avslutade diskussionen, och jag lät bli att fråga om exakt hur trist Norden måste verka från utsidan.

Huruvida teorin är korrekt eller inte går inte att utröna. Vatikanen är nämligen inte med på listan. Det gör dock inte listan mindre prestigefylld, och inte ska Finland låta sig nöjas med en andraplats. Jag tror att om man budade ner några lådor Koskenkorva till Köpenhamn, så skulle danskarna säkert gå med på att sänka sina ambitioner en smula. Förstaplatsen torde komma som ett avlatsbrev på posten.

Inga kommentarer: