tisdag 30 oktober 2007

Underground

Det är som sagt kallare nu, även om det fortfarande är varmt för årstiden. Halsduken har åkt på, men mössan och vantarna väntar ännu i sin sommardvala. Med detta sagt skulle jag inte frivilligt göra Helsingfors uteliggare sällskap, sover hellre hemma i min varma säng.

Bekväm är jag. Gammal. På väg till jobbet idag passerade jag som vanligt Urho Kekkonens gata. På ett pärlband, längs husväggen, satt en rad söta små Hel-look-alikes med sovsäck, köande sedan hela natten för att komma in bland de första på Tavastias konsert med japanska The GazzetE ikväll.

Säkert hade hälften ljugit om sina förehavanden för sina föräldrar. Men vet ni vad noll gånger noll är? Så mycket bryr de sig om vad föräldrar snackar för jävla skit.

Fucking Åmål, nån?

Men vi befinner oss trots allt i Finland. Man vill inte störa för mycket. Så vid varje husport upphörde kön, för att tas upp igen på andra sidan. Så att folk kan komma in och ut genom dörrarna. Ordning. En mycket artig revolt. Fast jag är elak nu. Se det ur deras perspektiv. De rör sig, jag står still.

Inga kommentarer: