lördag 20 oktober 2007

Vespa

Alldeles intill Svenska Teatern, på Södra Esplanaden, ligger Helsingfors mest italiensk-svenska restaurang, Vespa. Italiensk meny blandat med frekvent finlandssvenskt sorl. Teaterfolk kan tänkas. Vi var där igår, som så ofta förr, för att få en hyfsat billig och god bit mat. I baren ska sägas, jag har aldrig varit i den "riktiga" restaurangdelen. Säkert är den bra, den med.

Igår åt jag som vanligt den utmärkta carbonaran, men till skillnad från hur det brukar vara blev jag inte mätt. Mot min vilja tvingades jag därför äta en chokladkaka med en kula vaniljglass vid sin sida. Ackompanjerat av jordgubbssås.

Säger så här; jag vet att de flesta inte står ut vid tanken att behöva uthärda en liknande efterrätt. Men snälla kära, det här var inte din vanliga, standardiserade chokladkaka. Det här var Ferrari. Vad hade jag väntat mig av en italienare?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att höra att du inte vansläktas! M

Peter sa...

Ingen större risk för det.